Διατροφή, παιδί και εξετάσεις - Ο Διαιτολόγος Διατροφολόγος Βαγγέλης Κίτσος στο Pamepreveza.gr

Διατροφή, παιδί και εξετάσεις - Ο Διαιτολόγος Διατροφολόγος Βαγγέλης Κίτσος στο Pamepreveza.gr
Τοπικά Νέα, Διάφορα, Υγεία, Best of Net, 20 Μαΐου 2019 | 14:31
Πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση των παιδιών, την περίοδο των εξετάσεων, παίζει η διατροφή που θα ακολουθηθεί
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ


Περίοδος εξετάσεων. Πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση των παιδιών παίζει η διατροφή που θα ακολουθηθεί.

Η καλή υγεία του εγκεφάλου αποτελεί σημείο αναφοράς για τους ειδικούς.

Ο Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Βαγγέλης Κίτσος μιλά στο Pamepreveza.gr, δίνει συμβουλές αλλά και προτείνει τις διατροφικές συνήθειες που πρέπει το διάστημα αυτό να ακολουθήσουν τα παιδιά, για την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου και του οργανισμού γενικότερα.

Το είδος των γευμάτων, ο χρόνος, οι βιταμίνες και ο ρόλος τους, αλλά και τι πρέπει να καταναλωθεί την προηγούμενη αλλά και την μέρα των εξετάσεων είναι σε μερικά από τα ερωτήματα που δίνει διευκρινιστικές απαντήσεις που σίγουρα θα βοηθήσουν τα παιδιά αλλά και τους γονείς.

Όπως επισημαίνει ο Βαγγέλης Κίτσος, για πολλά παιδιά την περίοδο αυτή ο οργανισμός τους θα «δοκιμαστεί» και γι αυτό  απαιτείται μεγιστοποίηση των φυσικών τους ικανοτήτων.
 


 

Κατά τη δοκιμασία των εξετάσεων είναι βασικό ο οργανισμός να βρίσκεται σε άριστη κατάσταση, ούτως ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη απόδοση, τονίζει στο Pamepreveza.gr ο κ. Κίτσος.

Επισημαίνει πως, είναι σημαντικό όλα τα όργανα του σώματος να συνεργάζονται με άριστο δυνατό τρόπο ώστε η συνολική υγεία και ευεξία του οργανισμού να είναι σε υψηλότατο επίπεδο. Ο εγκέφαλος πρέπει να είναι ξεκούραστος και να είναι σε θέση να συγκεντρώνεται και να κινητοποιεί απερίσπαστος την κρίση, τη μνήμη, τη φαντασία.

Μιλώντας στο PamePreveza.gr, συστήνει για τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου, «ο οργανισμός να κοιμάται επαρκώς, να αποφεύγει τη χρήση τοξικών ουσιών όπως το αλκοόλ και το κάπνισμα, να μη λαμβάνει άσκοπα φάρμακα, να μην υποβάλλεται σε δίαιτες με δραστική περικοπή θερμίδων, να αποφεύγει τα νυχτερινά γεύματα, να καταναλώνει με σύνεση τον καφέ και να αποφεύγει τα αναψυκτικά τύπου cola, να μην έρχεται σε επαφή με άτομα που πάσχουν από λοιμώδη νοσήματα, να αποφεύγει τα κρύα ρεύματα και τις ακραίες θερμοκρασίες, να απέχει από συναισθηματικές εντάσεις. Η επίπονη άσκηση καλό είναι να αποφεύγεται κατά τις ημέρες των εξετάσεων. Αντιθέτως επιστημονικές μελέτες έχουν αναδείξει την αξία της ήπιας κίνησης στη βελτιστοποίηση της απόδοσης (π.χ. γρήγορος περίπατος)».

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά ποια είναι η ενδεδειγμένη διατροφική αντιμετώπιση της τόσο σημαντικής και συνάμα στρεσογόνου περιόδου των εξετάσεων.

Διατροφή και προετοιμασία

Όπως αναφέρει ο κ. Κίτσος, «Καθ’ όλη την περίοδο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις, τις πιο επίπονες και σημαντικές εξετάσεις των μαθητικών χρόνων, η διατροφή έχει το δικό της ιδιαίτερο ρόλο. Μια πλήρης και ισορροπημένη διατροφή βοηθάει το μαθητή να είναι πιο υγιής και ισχυρός, έτσι ώστε να έχει καλύτερη απόδοση στο διάβασμα. Η περίοδος προετοιμασίας απαιτεί κατάλληλο προγραμματισμό, όχι μόνο στο διάβασμα, αλλά και στη διατροφή. Το διαιτολόγιο πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων στις κατάλληλες ποσότητες, δίνοντας έμφαση στα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά, τροφές που πολλές φορές παραλείπονται ή δεν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες.

»Συμπεριλαμβάνοντας όλες τις ομάδες τροφίμων στο καθημερινό διαιτολόγιο, μπορούμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες σε μακροθρεπτικά (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη) και μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία), χωρίς να απαιτούνται εξωγενή συμπληρώματα».
 


 

Όπως τονίζει ο κ. Κίτσος κατά την διάρκεια της προετοιμασίας ή των ημερών των εξετάσεων «τόσο στους μαθητές, όσο και στους γονείς, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ακολουθείται οποιουδήποτε είδους δίαιτα αδυνατίσματος, καθώς προκαλούνται ευκολότερα εκνευρισμός, ευερεθιστότητα και κόπωση και παρατηρούνται μειωμένη συγκέντρωση, μνήμη και γενικότερα περιορισμένη απόδοση στο διάβασμα».

Η ισορροπία και το μέτρο στην επιλογή των τροφίμων συμβάλλει σημαντικά στην απόδοση του μαθητή στο διάβασμα, προσθέτει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο ρόλος της διατροφής δεν περιορίζεται μόνο σ’ αυτούς τους δύο παράγοντες. «Η σωστή κατανομή των γευμάτων μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τη διάθεση και την αυτοσυγκέντρωση του παιδιού» συμπληρώνει ο Βαγγέλης Κίτσος.

Συγκεκριμένα «Η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων συμβάλλει στο να βρίσκεται ο μαθητής σε μεγαλύτερη εγρήγορση και να αυξήσει την αποδοτικότητά του. Αντίθετα, τα μεγάλα γεύματα προκαλούν υπνηλία και μειώνουν τη συγκέντρωση και την ικανότητα απομνημόνευσης και σκέψης. Έτσι, είναι προτιμότερο να καταναλώνονται μικρότερες ποσότητες τροφίμων (σνακ ή κυρίως γεύματα) ανά 2-3 ώρες, ώστε ο μαθητής να μην αισθάνεται ούτε το αίσθημα της πείνας (λόγω πολύωρης αποχής από το φαγητό), ούτε το αίσθημα του υπερκορεσμού, που επίσης δεν βοηθάει στο στόχο του. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος του πρωινού σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις εξετάσεις. Ένα πλήρες πρωινό αυξάνει τη διάθεση και την ενέργεια του παιδιού, για να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες του διαβάσματος και των άλλων υποχρεώσεων. Επιπλέον, μειώνει το αίσθημα της πείνας κατά τις μεσημεριανές ώρες, γεγονός που αποτρέπει την υπερκατανάλωση φαγητού το μεσημέρι, κάτι που θα προκαλούσε υπνηλία και μείωση της απόδοσης».
 


 

Ενδιάμεσα γεύματα

Ο κ. Κίτσος κάνει λόγο και για τον σημαντικό ρόλο που παίζουν τα ενδιάμεσα γεύματα (δεκατιανό και απογευματινό), καθώς, όπως λέει, μετριάζουν την πείνα και προσφέρουν επιπλέον ενέργεια κατά τις πιο σημαντικές ώρες του διαβάσματος. «Ιδανικές επιλογές για αυτές τις ώρες είναι τα φρούτα, τα γαλακτοκομικά και τα δημητριακά. Εξάλλου, αποτελούν και μια πολύ καλή ευκαιρία για ένα τονωτικό διάλειμμα» λέει συγκεκριμένα.
 


 

Διατροφή την προηγούμενη μέρα των εξετάσεων

Ερωτηθείς για την διατροφή την προηγούμενη μέρα των εξετάσεων, ο Βαγγέλης Κίτσος απαντά:

«Η μέρα πριν τις εξετάσεις είναι πολύ σημαντική για την επίδοση του μαθητή. Έχει να καταπολεμήσει έναν πολύ μεγάλο εχθρό, το άγχος. Οι δραστηριότητες αυτής της μέρας πρέπει να είναι ευχάριστες, ώστε να αντιμετωπίσει το άγχος του και να αυξήσει την αυτοπεποίθησή του.

Η διατροφή είναι ένας από τους παράγοντες που μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι προτιμότερο η προηγούμενη μέρα να περιλαμβάνει κάποιο αγαπητό στο παιδί φαγητό, που θα του αυξήσει τη διάθεση και θα προσφέρει ευχαρίστηση. Η επιλογή του φαγητού είναι καλό να γίνει από κοινού με τους γονείς και κυρίως τη μητέρα, καθώς είναι σημαντικό να είναι γευστικό, αλλά επίσης να μην είναι ιδιαίτερα πικάντικο και βαρύ, ώστε να αποφευχθούν πιθανές στομαχικές διαταραχές.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει την τελευταία μέρα το διαιτολόγιο να περιλαμβάνει κάποιο φαγητό που προκαλεί αποστροφή, ακόμα κι αν είναι «δυναμωτικό».

Επιπλέον, πρέπει να αποφευχθεί οποιοδήποτε νέο φαγητό που δεν έχει ξαναδοκιμάσει το παιδί, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος ένα ξένο προς το παιδί τρόφιμο να του προκαλέσει δυσανεξία ή στομαχικές διαταραχές, ιδιαίτερα λόγω του αυξημένου άγχους της μέρας».

Για το βραδινό ο κ. Κίτσος λέει «Μεγαλύτερη προσοχή πρέπει να δώσουμε στο δείπνο, καθώς ένα βαρύ βραδινό μπορεί να επηρεάσει την χαλάρωση και ξεκούραση του μαθητή και κατ’ επέκταση την απόδοσή του την επόμενη μέρα».

Ενώ για την τελευταία μέρα πριν τις εξετάσεις, μια σημαντική διατροφική λεπτομέρεια που πρέπει να αναφερθεί, όπως επισημαίνει ο Βαγγέλης Κίτσος, είναι ότι η κατανάλωση καφέ και ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες θα πρέπει να αποφεύγεται ενώ τονίζει πως «Είναι προτιμότερο ο μαθητής να αρκεστεί στο ένα φλιτζάνι ημερησίως, καθώς μεγαλύτερη ποσότητα πιθανόν να προκαλέσει εκνευρισμό, ταραχή, ταχυκαρδία και αϋπνία».

Διατροφή την μέρα των εξετάσεων

Απαντώντας σε ερώτηση για την διατροφή την μέρα των εξετάσεων ο Βαγγέλης Κίτσος αναφέρει:

«Η σημασία της διατροφής τη μέρα των εξετάσεων επικεντρώνεται ουσιαστικά στο πρωινό, η συμβολή του οποίου στην καλή επίδοση είναι ευρέως γνωστή.

Ένα ελαφρύ, τονωτικό πρωινό είναι απαραίτητο γιατί παρέχει στον οργανισμό την ενέργεια που χρειάζεται και επιπλέον εξασφαλίζει αυξημένη μνήμη και καλύτερη συγκέντρωση.

Ένα καλό πρωινό μπορεί να περιλαμβάνει κάποιο γαλακτοκομικό προϊόν (γάλα ή γιαούρτι), ένα αμυλούχο τρόφιμο (δημητριακά πρωινού, ψωμί ή φρυγανιές), φρούτο ή χυμό, μέλι ή άλλες εξίσου θρεπτικές τροφές, σε μέτρια ποσότητα ώστε να μην επιβαρύνουν το στομάχι. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ο μαθητής να ξεκινήσει τις εξετάσεις με άδειο στομάχι, γιατί και υπάρχει η πιθανότητα να ζαλιστεί, αλλά και δεν θα μπορεί να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του».
 


 

Νερό

Τέλος ο Διαιτολόγος Διατροφολόγος Βαγγέλης Κίτσος κάνει λόγο για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει η κατανάλωση του νερού την περίοδο των εξετάσεων.

«Το νερό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία των ζωτικών οργάνων. Ο μαθητής πρέπει να μεριμνά για την ομαλή πρόσληψη υγρών με τη μορφή φρέσκων χυμών ή νερού καθημερινά, κυρίως ενδιαμέσως των γευμάτων για να μη «φορτώνεται» το στομάχι με υπερβολικά υγρά κατά τη διάρκεια του φαγητού» αναφέρει συγκεκριμένα.

 

Ο Βαγγέλης Κίτσος διατηρεί Διαιτολογικό Γραφείο στην Πρέβεζα
Λεωφόρος Ιωαννίνων 165 (κόμβος)
Τηλέφωνο | +30.26820 29094 - Κινητό | +30 697 3820107


---> Ενημέρωση PamePreveza.gr:

Διαβάστε περισσότερα άρθρα με βάση κατηγορία: Τοπικά Νέα, Διάφορα, Υγεία, Best of Net
Βαθμολογήστε το!
Rate this article:
No rating
Άρθρα και Σχόλια αναγνωστών

Το PamePreveza.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους σχολιάζοντας τα άρθρα που δημοσιεύονται ή αποστέλλοντας για δημοσίευση δικά τους κείμενα - άρθρα. Αυτό δεν σημαίνει πως υιοθετούμε και τις απόψεις αυτές, μιας και εκφράζουν αποκλειστικά κάθε φορά τον κάθε αρθογράφο - σχολιαστή. Σχόλια: Παρακαλούμε τα σχόλια σας να μην είναι υβριστικά και να μην φέρουν συνδέσμους που να οδηγούν σε άλλες ιστοσελίδες. Το PamePreveza.gr, δημοσιεύει σχόλιο μετά από έλεγχο, μόνο και μόνο για να την τήρηση των όρων χρήσης. Σχόλια, υβριστικά, που θίγουν ή προσβάλλουν διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.